Csomagod érkezett Koreából? Megvámoltak?

2019.07.02

Veled is előfordult már, hogy rendeltél valamit, vagy egy ismerősöd küldött csomagot, ami a repülőtéri vámon fennakadt? Bosszantó helyzet..

Mivel Budapesten élünk, ezért egy évben többször is kapunk csomagot Koreából az ottani családtól. A csomagok többségének várható érkezését előre tudjuk, hiszen sógorom azonnal jelez nekünk, amint csomagot ad fel nekünk. A csomagok egy része azonban csak a budapesti repülőtérig jut el, és ott csücsül  akár heteket, mire megkapjuk. 
Ezekből az esetekből összegyűlt tapasztalataimat szeretném ebben a posztban megosztani veletek.

Amikor nem kérted, de kaptad...

Az egyik legemlékezetesebb eset volt 2017 nyara.. amikor is egy hatalmas csomag érkezett Koreából. Az eset különlegessége, hogy egyáltalán nem tudtunk a csomag érkezéséről, ugyanis sógorom és anyósom meglepetés ajándékai voltak benne. Akkor már szép kerek pocakom volt, és vadásznom kellett a kismama ruhákat, amik kényelmesek. Mint utólag kiderült, a csomag nagy részében éppen ilyen kényelmi, kismama darabok voltak.

A meglepetés azonban más formában csapódott le, mint ahogy azt koreai ismerőseink tervezték. Egyszer csak kaptam egy e-mailt, hogy a XYZbalbalbla azonosítóval rendelkező csomagom vámkezelési eljárásának megkezdéséhez töltsem ki az ehhez szükséges nyilatkozatot.

Gondolhatjátok, hogy néztem egy nagyot. 

Mivan? Milyen csomag? Nem is rendeltem semmit!

Érdeklődve kérdeztem a férjemet, nem e A Sógor küldött valamit, de ő sem tudott a dologról. A vámkezelési nyilatkozat dokumentumát olvasva meg levert a víz. Mert olyat kérdeztek hogy: Ki küldte? Mennyi a súlya? Honnan küldte? Mi van benne? Darabszámra! Megnevezve! Értéke? 

Továbbá idegesített a szituáció azért is, mert SOHA előtte ilyen "esettel" nem volt dolgom. Én sosem rendeltem korábban külföldről semmit. Azt se tudtam, hogy ez a vámkezelés mi fán terem? A férjem meg ha kint járt akkor megvette, amit szeretett volna és hazahozta. Máskor pedig a sógor csomagja érkezett, de az sosem akadt fenn a vámon.. mindaddig. 

Jó..jó.. értem én amit a posta kér, hogy töltsem ki a papírt és küldjem vissza, nah de HOGY? Amikor a nevemen kívül semmit nem tudok!?

Férjem közben megtudta Sógortól, hogy ők küldtek csomagot Koreából, amiben meglepetés ajándékok vannak a részemre, de azt nem mondta el mi.

Ezt akkor "tudatlanul" meg is írtam a Postának. Hogy ne haragudjanak, de mivel valószínűleg egy ajándék csomagról van szó, nem ismerem a tartalmát, így a nyilatkozatot nem tudom kitölteni. Válasz: Vegye fel a kapcsolatot a feladóval!

Szóval végül is a meglepetésből az lett, hogy a Sógornak le kellett diktálnia a teljes listát, ami a csomag tartalma volt, darabszámra és árral együtt... Hát ez aztán az ajándék, mondhatom... Szegény, csak meg akart lepni, de a dolog nagyon kellemetlenül sült el. Ráadásul a csomag össz. értéke meglépte a 45 EUROT, így az "ajándékra" még 27% ÁFÁT kellett fizetnünk, csak azért, hogy megkapjuk és ne vigyék vissza Koreába.

Szegény Sógor, sűrű bocsánatkérés közepette mondta, hogy soha többet nem küld nekünk így ajándékot, pláne nem ilyen összegben. 

Rendelés Ázsiából (Dél-Korea, Kína, Japán)

Egy ideig utána nem is kaptunk csomagot a Sógortól. Én viszont szerettem volna néhány koreai kozmetikumot rendelni Ebayről, mivel akkor a Koreába való látogatásunk dátuma még igen messzinek tűnt. Egy szuper akciós csomagajánlaton akadt meg a szemem, ami minden olyan terméket tartalmazott, amit akkor ki szerettem volna próbálni. Így nem is gondolkodtam, azonnal megvettem. Csak néhány nappal később jutott eszembe a fenti eset, és a vámkezelés. Rá is kerestem azonnal a posta oldalán a vámkezelési eljárásra ahol gyönyörűen leírják, hogy vásárolt áru esetén 22 EURO-ig vámmentes, afelett pedig vámköteles a csomag. 

Óriási sóhaj... a csomagom biztos fennakad a vámon, mert az értéke ezt az összeget meglépi. De akkor már késő bánat volt.. hisz ki is fizettem a termékeket.

 A szállítás igen gyorsan lezajlott, de ez a csomag is csak a repülőtérig jutott el, ahogy számítottam rá. Ebben az esetben annyi volt a különbség a fenti nyilatkozathoz képest, hogy a számlát is mellékelnem kellett a vásárolt termékekről. 
Az eladó cég pedig többször kedvesen érdeklődött, hogy megkaptam e már a csomagot, mert még nem kaptam értesítőt arról, hogy kézhez kaptam volna. Hát igen... merthogy a repülőtérről majd 2 hónap elteltével került hozzám a csomag, miután a 27% ÁFA-t még kifizettem. Persze így már egyáltalán nem érte meg ez az "akciós csomag", jobban jártam volna, ha külön-külön szerzem be a termékeket, így megúszhattam volna az ÁFÁ-t. 

Természetesen az eset jó kis tanulópénz volt, és megtanított arra hogy "rafkósabbnak" kell lenni a külföldi online rendeléseknél. Biztos közületek is vannak páran, akik megfizették ezt a "tanulópénzt" és azóta megtanultak trükközni. 

"Jó" magyar szokás, ravasz észjárás

Szerintem a magyarok páratlanul találékonyak világtekintetben. És ezt azért merem kijelenteni ilyen általánosan, mert egyszerűen egy olyan világban "vagyunk kénytelenek" szocializálódni, ami megtanít a találékonyságra. Az élet Magyarországon sokszor azzal jár, hogy eszesnek, és gondolkodónak kell lennünk, mert sem a hivatalok, sem szociális szféra, sem sehol nem teszik "kényelmessé" vagy könnyebbé az életünket. Sőt! Igazából ott húznak le, vernek át minket ahol csak tudnak. A férjem is - ha nem is tudja, de érzi, és nem bízik éppen emiatt sem magyar termékben, sem magyar szolgáltatásban, sem semmiben... 

Nem hiába ez a bevezetés... mivel saját magamon is tapasztalom, hogy vannak helyzetek, amikor egyszerűen találékonyabban gondolkodom mint a férjem. Amikor én azt nézem - hogyan lehetne másként megoldani? Másként megközelíteni a dolgot?
És bizony - mivel minden máshol ezt látom a környezetemben - én is keresem a kiskapukat. Azokat, amik legálisak, járhatóak és a legkevesebb veszteséggel járnak rám vagy a családomra nézve. 

Így például, amikor legközelebb csomagunk érkezett Koreából, amit a Sógor küldött- de már előre egyeztetve- hiszen a férjem konkrét dolgokat kért tőle, amit Magyarországon nem tud beszerezni - meg ha tudna se bízna benne ugye.. - szóval tudtuk, hogy mi érkezik, már kíváncsian vártam, mikor kapok értesítést a vámeljárásról. Jött is.. a drága. SMS és e-mail formájában. 

Szóval a nyilatkozatot már jól ismertem, okozott korábban némi álmatlan éjszakát, de már sokkal ügyesebb voltam. (A csomagra amit Koreából küldenek, egyébként rá is kell írni, hogy mi van benne - pl ruha, kozmetikum, játék stb.. )
Felsoroltuk, mi van a csomagban, és hány darab. És itt jön a csavar.. az értékét -természetesen tudjuk - azonban mivel "ajándék" -ként küldte a Sógor, így jószívűen lefelé kerekítettük az árakat annyira, hogy az a vámérték alá essen. Biztos vagyok benne, hogy sokan csinálják ezt, de ez csak akkor működik, ha a feladó magánszemély, illetve a feladó ajándékként küldi a csomagot. Így ugyanis nem kellett külön számlát küldeni a termékekről. És ki tudja, hogy az a koreai izé bizé pontosan mennyibe kerül? Nahugye... 

Szigorítások a postai vámeljárásban

Sajnos itt nincs vége a történetnek. Pedig ez évekig egy mindenki által alkalmazott, "járható" kiskapu volt.. éppen jelenleg is van egy csomagunk, ami a repülőtéren várja, hogy végre szerető gazdáihoz - hozzánk - érjen. 
Ismét érkezett értesítő - SMS-ben. Vártam, hogy majd jön megint e-mail is, amiben benne van a link a nyilatkozathoz, de nem jött. Pedig már hozzászoktam. Aztán megint megnéztem az SMS-t. Nekem kell a posta oldaláról letölteni a nyilatkozatot, ami kissé el van rejtve az apró betűs részbe, de azért meg lehet találni.. csak plusz 10 perc az ember életéből. - (Nah erre gondoltam többek között, mikor azt mondtam hogy hogyan tudnak minket lehúzni, a legapróbb dologgal is..) Kitehették volna oldalra is mint a többi letölthető doksit..

Szóval - nyomtassuk ki / pazaroljuk feleslegesen a papírt éjjen - töltsük ki, majd küldjük vissza szkennelve. Ez meg is történt. 
A Posta pedig elég hamar válaszolt is... az alábbit:

"A xxxxxxxx küldemény vámkezeléséhez kérnénk egy ajándékozási nyilatkozatot a feladótól melyben szerepel:

-a feladó- címzett
-az ajándék megnevezése
-ajándék hozzávetőleges értéke. Vegye fel a kapcsolatot a feladóval."

BRÁVÓ!! Szóval most már a feladótól is külön kell egy nyilatkozat, hogy MI A SZ*RNAK KÜLDÖTT NEKED CSOMAGOT? Valószínű a "kiskapuzókat" vagy a "külön darabos rendelőket" akarják ezzel a lépéssel megtizedelni.. 

Hát ez hihetetlen komolyan.. Szóval most írok a Sógornak, hogy legyen kedves írjon egy szerelmes levelet hogy: Drága Öcsémnek és az Édesjó Feleségének küldöm a mellékelt csomagot. Ajándék megnevezése: Minden Drága Öcsém, amire a túléléshez szükséged lehet! Értéke: Felbecsülhetetlen!


Viccet félretéve! Az eset még nem zárult le. Ígérem, beszámolok róla, hány hét - esetleg hónap? - múlva kapjuk meg a csomagunkat. 

Nektek is van tapasztalatotok a vámkezeléssel kapcsolatban? Ki hogy járt? Írjátok meg!


Köszönöm, hogy ismét a blogomon jártál és várlak vissza legközelebb is !


Üdv:
Mrs Kim alias Orsi

Kérdésed van? Írnál nekem? Itt megteheted:

Korábbi bejegyzéseimet itt olvashatod:






© Mrs Kim Beauty Blog 2019 Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el